תקציב בלתי רגיל - מציאות בלתי רגילה
![]() |
כוח רב מידי |
צ'וח ותומר מהאופוזיציה : עכשיו אנחנו מיותרים. חבר הקואליציה דורון : אתם צודקים, אבל
אין מי שיצדיק אתכם.
השבוע אישרה המועצה תקציבים בלתי רגילים (תבר"ים) במיליוני שקלים.
עשרות מיליונים של שקלים.
מי התושב שלא ישמח על כך ולא ישאב מכך עידוד. אין מי שלא.
ובכל זאת יש. כי ההצבעה הזו נותנת לראשת המועצה שלנו כוח גדול מדי
מעבר לזה שכבר יש לה הודות לחוק הבחירה הישירה. כוח רב מידי בידי אדם אחד צריך
להדאיג.
על מה מדובר?
התקציב
הבלתי רגיל (תב"ר) נועד למימון פרויקטים חד פעמיים, שלעיתים נמשכים מעבר לשנת
תקציב אחת. מדובר בעבודות פיתוח כמו למשל, סלילת כבישים ומדרכות; הקמת גינות וטיפוח
שטחים ציבוריים; שימור בנייה ושיקום של מוסדות חינוך ושל מבנים ציבוריים.
אישור תקציב תב"ר מחייב את אישור הנהלת המועצה, ואחר כך חברי מליאת המועצה וכמובן את אישור הממונה על המחוז במשרד הפנים.
אישור תקציב תב"ר מחייב את אישור הנהלת המועצה, ואחר כך חברי מליאת המועצה וכמובן את אישור הממונה על המחוז במשרד הפנים.
ומהיכן
יבוא הכסף?
ממשרדי ממשלה בעיקר, אבל גם ממוסדות ותרומות (מפעל הפיס וכו).
מתשלומים של בעלי נכסים בעיר (היטלי פיתוח, אגרות פיתוח, היטלי השבחה וכדומה(, הלוואות מבנקים ואם למועצה שלנו היו נכסים למכירה, גם מהם, היה בא הכסף.
מתשלומים של בעלי נכסים בעיר (היטלי פיתוח, אגרות פיתוח, היטלי השבחה וכדומה(, הלוואות מבנקים ואם למועצה שלנו היו נכסים למכירה, גם מהם, היה בא הכסף.
ואיך זה קורה?
זה לא פשוט. זאת עבודה מורכבת
למדי הבנויה משלבי רבים, תלויים זה בזה.
תחילה יש להציג את הפרויקט, כולל
אומדן עלויות ומקור מימון.
אחר כך מליאת המועצה צריכה לאשר
ואישור המועצה מחייב אישור של משרד הפנים ואז יוצאים למכרז. יש כאן עבודה. הרבה
עבודה.
מה קרה ביום שלישי האחרון
ולמה זה מדאיג את האופוזיציה שלנו .ראשת המועצה, קרן גרין נצלה שינוי במדיניות של משרד הפנים שכבר לא ממש
מחייב הכנה מפורטת של התב"ר והניחה על שולחן המליאה רשימת תברי"ם כללית, לא מפורטת בעשרות מיליונים והקואליציה ( הרוב האוטומטי ) נתנה לה את הכוח לעשות מה שתרצה. כי מעתה היא לא תהיה חייבת לדון עם חברי המועצה על סדרי עדיפויות, לוחות זמנים וכו.
חבר המועצה, צ'וח, טוען:
"זה זלזול במערכת הדמוקרטית שלנו. קרן שוללת מחברי המועצה
את הזכות לקחת חלק בתכנון וחלוקת המשאבים לפי סדר עדיפויות. קרן שוללת מאתנו את
הזכות לקחת חלק בתכנון וחלוקת המשאבים הציבוריים".
ותומר כתב בעמוד הפייסבוק שלו:
ותומר כתב בעמוד הפייסבוק שלו:
" תקציב
הפיתוח השנתי אושר מראש וכאוסף של מספרים ללא ביסוס , ללא הצגת הפרויקטים
המתוכננים ,ללא הסברים והבהרות של אנשי מקצוע, ללא כיסוי תקציבי באופן מובהק , ללא
תעדוף, ללא לוחות זמנים, ללא הבנת הצרכים.
בין אם
מדובר במדיניות חדשה של משרד הפנים ובין אם לאו , זה לא נכון ציבורית, זה לא נכון
מקצועית ומייתר כמעט לחלוטין את פעילותם של חברי המועצה".
קרן גרין בתגובה :
"אכן יש שינוי במדיניות משרד הפנים.לאור
מה שעלה במליאת המועצה
הנושא נבדק שוב ובהתאם לחוו"ד החשב המלווה, היועץ
המשפטי ומשרד הפנים (סגנית ממונה על המחוז) אכן, לא נדרש אישור נוסף. לתשומת
ליבך, עדיין הגדלה, הקטנה, שינוי של תב"ר מחייב אישור מליאה.
למליאה ולעדת ביקורת האפשרות לעקוב ולבדוק ולשאול ולהעלות
לדיון נושאים שונים וגם מעקב אחר תברי"ם.
אמרתי במליאה וכך גם נהגתי עד כה- אמשיך לנהוג בשיתוף, גם במקומות בהם אין חובה על פי חוק.
אני רואה בכל אחת ואחד מחברי המליאה שותפים מלאים וכמי
שמשמשים נציגי ציבור".
מתי ישקמו את השיכונים? מלכוד פרויקט מתחם א'
המועצה מתנה את אישור פרויקט הבניה הגדול באזור רחוב דליה בקדימה ( מתחם א') בשיפור
תשתית התחבורה בישוב. הגיוני לגמרי. אבל שיקום השכונות הוותיקות, כלומר השיכונים,
דורש תקציבים שהמועצה יכולה לייצר, אלא רק אם יגדלו הכנסותיה ובין היתר הודות לפרויקט אי,
שיפור התשתית התחבורתית שהיא תנאי להסכמה לפרויקט א' לא ממש
תלוי במועצה ומדובר בחזון של שנים ארוכות. ועתה נשאלת השאלה מתי יבוא המשיח לשיכונים?
כשיבנו את מחלף אילנות.
ומתי יבנו את מחלף אילנות?
כשיבוא המשיח.
ועד אז השיכונים יחכו.
אינתיפאדה קטנה
השובע
צריכה המועצה להאריך שוב את המינוי הזמני של מ"מ גזבר. מדובר באישור שהיתה
יכולה להשיג ראשת המועצה מחברי המליאה בקלות.
אבל כמה
חברי מועצה שרוצים להראות לראשת המועצה אחרי אישור התברים כי יש סדר ויש דיון, דרשו כי יתקיים דיון
בעניין בטרם יאשרו.
אז כל
החברים יגיעו אחר כבוד ללשכתה של קרן כדי להצביע על מה שברור מאליו.
.
# # #
# # #
תגובות
הוסף רשומת תגובה